Lektioner
Introduktion til Programmering
3. Løs problemerVed at skrive kode kan man instruere computere til at løse problemer – både simple og komplekse – meget hurtigere, end et menneske kan!
Et eksempel kunne være, at man ville vide, hvor ofte et specifikt ord optræder i en bog. Hvis man selv ville gøre dette, kunne man læse bogen igennem fra start til slut og sætte en streg på et papir hver gang det givne ord optræder. For mennesker vil dette være en meget langsommelig proces, og der er stor chance for fejl undervejs. En computer kan derimod gøre dette på et splitsekund – her er f.eks. antallet af gange disse 10 navne optræder i den engelske udgave af Ringenes Herre trilogien:
Navn | Antal |
---|---|
Frodo | 1747 |
Gandalf | 1168 |
Sam | 1118 |
Aragorn | 677 |
Gollum | 456 |
Gimli | 364 |
Legolas | 321 |
Boromir | 241 |
Sauron | 119 |
Arwen | 17 |
Computere er altså gode til at eksekvere mange instruktioner meget hurtigt - men, givet vores bogeksempel, hvis man i stedet ville vide, hvem der var forfatter til bogen, så ville computeren ikke kunne give svaret, uden at man først instruerede den ved at skrive yderlige kode. På den måde er computere altså fantastisk gode til at følge instrukser, men knap så gode til selv at finde på en løsning.
Dette var selvfølgelig blot et lille eksempel på, hvordan computere kan programmeres til at løse problemer, men med større mængder kode er det muligt at bygge enorme IT-systemer, som kan hjælpe med at dække alle mulige slags behov – f.eks. at navigere en enkelt person fra A til B, eller administrere betaling af skat for en hel nations befolkning.